راه اندازی میکروتیک​

روترها و سوئیچ های MikroTik پرفروش ترین دستگاه های شبکه کامپیوتری در جهان هستند. آنها برای شبکه های خانگی و اداری و همچنین برای شرکت های بزرگ استفاده می شوند. روترهای میکروتیک در مشاغل کوچک و متوسط استفاده می شود. آنها راه حل های شبکه ای مقرون به صرفه، آسان برای مدیریت و ایمن را برای مشاغل در هر اندازه ارائه می دهند.

MikroTik اولین شرکتی بود که شبکه‌های بی‌سیم را معرفی کرد و همچنین جزو اولین‌هایی است که شبکه‌های مش را توسعه داد. این شرکت روترها، خدمات ابری و نرم افزار را برای کاربران خانگی، مشاغل کوچک و متوسط، شبکه های سازمانی، ISP ها، شرکت های بزرگ، سازمان های دولتی و سازمان های نظامی ارائه می دهد.

میکروتیک چگونه شروع شد؟

MikroTik به عنوان ایده ای برای ساخت روترهای بی سیم مقرون به صرفه، منبع باز و با کارایی بالا برای علاقه مندان به امنیت فناوری اطلاعات شروع شد. این شرکت توسط شش دوست که همگی از علاقه مندان به امنیت فناوری اطلاعات بودند تاسیس شد. MikroTik با این ایده شروع کرد که هر رایانه باید به اینترنت متصل باشد و هر دستگاه باید متصل باشد. بنیانگذاران MikroTik اهل لتونی بودند و می‌خواستند چیزی بسازند که به نفع کشورشان باشد – که یکی از بالاترین نرخ‌های نفوذ اینترنت پهن باند در جهان را دارد. آنها می خواستند دسترسی مقرون به صرفه به اینترنت پرسرعت را برای هموطنان خود فراهم کنند.

MikroTik شرکتی است که تجهیزات شبکه از جمله روترها، سوئیچ ها، نقاط دسترسی بی سیم و زیرساخت های ابری را ارائه می دهد. دفتر مرکزی آنها در لتونی است و در بیش از 100 کشور در سراسر جهان دفتر دارند.

روترهای MIKROTIK و سوئیچ MIKROTIK

این شرکت به دلیل محصولات ارزان قیمت خود شناخته شده است. این دستگاه طیف گسترده ای از روترها و سوئیچ ها را با ویژگی های مختلف ارائه می دهد، مانند LAN بی سیم، VPN، مسیریابی بی سیم، و قابلیت های سوئیچینگ.

MIKROTIK ROUTEROS

MikroTik RouterOS یک سیستم عامل شبکه منبع باز است که خدمات مسیریابی، شبکه بی سیم و فایروال را برای شبکه های خانگی و اداری کوچک ارائه می دهد. این نرم افزار توسعه یافته و در کنار آن روترهای سخت افزاری با سیستم عامل از پیش بارگذاری شده تولید می شود.

MikroTik RouterOS با ماهیت متن باز خود انعطاف پذیری زیادی را برای کاربر فراهم می کند. این به کاربر اجازه می دهد تا روتر خود را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کند. کاربر همچنین می تواند بسته های اضافی را از وب سایت رسمی دانلود کند تا ویژگی های بیشتری به روتر خود اضافه کند.

روتر میزبان ابری (CHR)

Cloud Hosted Router نرم افزاری است که خانه یا محل کار شما را به اینترنت متصل می کند. این یک روتر است که می تواند با استفاده از یک برنامه نصب شود. CHR ها محبوبیت بیشتری پیدا می کنند زیرا نصب و استفاده از آنها آسان است، و نیازی به دانش فنی ندارند، این باعث افزایش پایگاه مشتری می شود زیرا همه افراد به خوبی در مسائل فنی نرم افزار آشنا نیستند. 

MikroTik VPS را می توان با دو روش نصب کرد: با استفاده از خط فرمان یا رابط کاربری گرافیکی. اولی مستلزم داشتن دانش اولیه از دستورات لینوکس است در حالی که دومی شما را ملزم می کند یک نصب کننده را از وب سایت آنها دانلود کنید و مراحل آن را دنبال کنید.

MIKROTIK CHR در VPS

روتر MikroTik با VPS روی روتر میزبان ابری (CHR) یک راه مقرون به صرفه برای مشاغل کوچک و متوسط ​​است تا شبکه درمانی خود را ایجاد کنند. این یک راه آسان برای مدیریت امنیت و اتصال در حال حرکت با فایروال داخلی و قابلیت های VPN ارائه می دهد.

MikroTik CHR یک سرور خصوصی مجازی (VPS) است که به کاربران امکان می دهد سرور خود را در فضای ابری اجرا کنند. این دارای یک توزیع لینوکس از پیش نصب شده است که به راحتی می توان آن را با استفاده از نرم افزار منبع باز ارتقا داد. در اینجا نحوه نصب CHR در MikroTik VPS آورده شده است.

سرور MIKROTIK VPN

سرور MikroTik VPN منبع باز است که دسترسی به اینترنت امن و رمزگذاری شده را برای شبکه خانگی یا اداری شما فراهم می کند. این به شما امکان می دهد اتصال پهن باند خود را با رایانه های دیگر در همان شبکه محلی (LAN) به اشتراک بگذارید.

سرور MikroTik دستگاهی است که به شما امکان می دهد دستگاه های خود را از طریق اتصال VPN به اینترنت متصل کنید. همچنین می توان از آن برای دسترسی ایمن از راه دور به کامپیوتر خانگی یا اداری شما در هر نقطه از جهان استفاده کرد. محبوبیت این نرم افزار در سال های اخیر به دلیل سهولت استفاده و سازگاری با سرورهای مبتنی بر CentOS افزایش یافته است. همچنین ارزان‌تر از Mikrotik RouterOS است زیرا تمام ویژگی‌های دومی را ندارد. با توجه به این دلایل و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در بین جامعه، می‌توانید از MikroTik VPS برای راه‌اندازی شبکه خصوصی مجازی (VPN) خود استفاده کنید.
برخی از مزایای اصلی استفاده از VPN در این راه عبارتند از:
1. حفاظت از حریم خصوصی.
2. امنیت ترافیک خود را از چشمان کنجکاو.
3. دسترسی به محتوایی که ممکن است در کشور یا منطقه شما در دسترس نباشد.
جایگزین ها و رقبای MIKROTIK
MikroTik یک تولید کننده تجهیزات شبکه محبوب است، اما تنها بازیکن در بازار نیست. این بخش مروری بر سایر گزینه ها و رقبای MikroTik ارائه می دهد.
جایگزین ها و رقبای MikroTik:
– شبکه های Ubiquiti
– شبکه های آروبا
– سیستم های سیسکو
– شبکه های F5
– شبکه های Juniper
– Dell EMC
MikroTik یک شرکت بین المللی مشهور است که محصولات شبکه با کیفیت را برای کاربران خانگی، تجاری و سازمانی ارائه می دهد. طیف گسترده ای از روترها، سوئیچ ها و نقاط دسترسی بی سیم را ارائه می دهد. آخرین محصول آن، MikroTik Cloud Core Router (CCR)، یکی از قدرتمندترین روترهای موجود در بازار امروز است.
MikroTik برای محصولات با کیفیت خود با قیمت های رقابتی با طیف گسترده ای از ویژگی ها مانند مسیریابی بی سیم، پشتیبانی VPN و کیفیت خدمات (QoS) شناخته شده است. همچنین دارای لیست گسترده ای از دستگاه های سازگار است که شامل مارک هایی مانند Ubiquiti Networks، Ubiquiti UniFi، Cisco Meraki و غیره است.

اجرای پروژ های اینترنت فیبر نوری در مجتمع های اداری، تجاری، مسکونی